Zoals ik in mijn eerste alinea al benoem, leren kinderen door te
ervaren. Ze hebben een aangeboren drang om te leren en te ontdekken.
Voor hen is het een natuurlijke manier om hun omgeving te leren kennen
en daarnaast geeft spel plezier. Kinderen denken door te doen en met hun
zintuigen waar te nemen. Het is daarom belangrijk dat we kinderen een
rijk en verschillend spelaanbod aanbieden en variëren in spel. Spel
heeft een positief effect op de ontwikkeling van kinderen en stimuleert
de motorische, sociaal-emotionele, taal, cognitieve ontwikkeling en de
communicatievaardigheden.
Hoe herken je spel?
Spel kun je herkennen doordat het plezierig is, er
zit geen doel aan vast en ontstaat spontaan, vanuit intrinsieke
motivatie, zonder regels van volwassenen en mag het over de eigen
realiteit van kinderen gaan. Kinderen spelen betrokken en zijn niet snel
afgeleid door hun omgeving. Bij jonge kinderen zien we eigenlijk 4
spelvormen die het meest aanwezig zijn; bewegingsspel, fantasiespel,
speel-leerspelletjes en exploratief en constructiespel.